2015. október 23., péntek

067 - Puffasztott rizs; Gyerekkori emlékek

Sríla Prabhupada Uvaca 67
Puffasztott rizs; Gyerekkori emlékek
1973. november
ISKCON Bombay, Juhu Beach

Egyik este Sríla Prabhupada behívott a szobájába.

- Kérlek, ma este csinálj nekem egy kis puffasztott rizst meg mogyorót - mondta. - Telíti a hasamat, de nem túl nehéz. Amit tegnap éjszaka ettem, azután nagyon nehéz volt felkelni fordítani. A puffasztott rizs nem okoz emésztési zavarokat.

Miután elhagytam a szobáját, elkezdtem elkészíteni a puffasztott rizst és a mogyorót. Azt mondta, szeletelt uborkával és gyömbér gyökérrel a szélén tálaljam. Először a csonszt készítettem el, majd a puffasztott rizst és a mogyorót betettem egy wokba, és addig pirítottam, míg meg nem pirult az összes gabona. Forró, cukros tejjel együtt vittem be a szobájába. Nem sokkal azután, hogy befejezte az evést, behívott, és mondta, eljött a masszázs ideje.

Az esti masszázs során vagy felült, vagy a hátára feküdt. A Juhui lakásában mellé ültem az ágyára, mivel szúnyogháló vette körül az ágyat. A szoba nagyon békés volt.

- Az édesanyám elsőosztályú puffasztott rizst tudott készíteni - mondta, miközben a lábait masszíroztam. - Volt egy speciális wokja. Nagyon vastag wok volt, így igazán fel lehetett forrósítani. Homokot kellett a wokba tenni, és nagyon felforrósítani. Aztán beleszórták a rizst és elkeverték. A forró homokban puffadt fel. Aztán le kellett szitálni, hogy kipotyogjon belőle az összes homok. Szitálás közben nagyon ügyelni kellett rá, hogy az összes homok kimenjen belőle.

Egy pillanatra megállt, aztán folytatta:

- Gyakran adott nekünk ilyet. Ez a puffasztott rizs nagyon jó. Elsőosztályú szakács volt. Mindent nagyon szépen meg tudott csinálni. Édesanyámat figyelve a testvérem is nagyon jó szakács lett. A védikus társadalomban ez volt a nő feladata. A nők egész nap a főzéssel foglalkoztak. A férj és a gyerekek jó prasadamot kaptak, és mindenki boldog volt. A nők napja főzéssel és az élelmiszerek szárításával telt. Különféle élelmiszerek tárolásával, készítésével, és a tej sűrítésével, ghí készítésével. Ily módon nagyon ügyesek voltak. A védikus kultúrában, ha volt valamiféle összejövetel, minden nő egybegyűlt. Bármiféle lakoma volt is, mindenki hozott valamit. Ily módon nagy fesztiválokat tudtak tartani.

A gyermekkori kedvtelésekben továbbra is elmerülve folytatta:

- Amikor fiatal voltam, nem volt hiány ételben. Mindig volt elegendő ételünk. Mangóéréskor mindig volt egy véka mangó a házunkban. Amikor gyerekek voltunk, a házban szaladgálva játszottunk. Ahogy keresztülszaladtunk, megragadtuk a mangókat. Egész álló nap képesek voltunk mangót enni. Nem kellett azon gondolkodni, 'Ó, vajon ehetek mangót?' Rengeteg étel volt. Így egyszerű volt az élet. Az apám nem beszélt sokat, de mindig elég ételt szerzett. Nem volt nehézség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése