2015. október 12., hétfő

059 - Prabhupada a bábjátékos, és a londoni Ratha-yatra

Sríla Prabhupada Uvaca 59
Prabhupada a bábjátékos, és a londoni Ratha-yatra
1973. július 7-8. Ratha-yatra Fesztivál
ISKCON London

Sríla Prabhupada, kalkuttai látogatásának lezárása gyanánt, elhatározta, hova utazzon legközelebb. Ez mindig izgalmas kaland volt. Ez alkalommal az idősebb bhakták azt javasolták Sríla Prabhupada számára, hogy menjen Hawaiira vagy Los Angelesbe pihenni. Érkezett azonban egy meghívás a londoni bhaktáktól is a Ratha-yatra fesztiválon való részvételre.

Sríla Prabhupada szakértő módon foglalta le a tanítványait oly módon, hogy tovább fejlessze az iránta való szeretetüket és ragaszkodásukat. Bárhol is tartózkodott Sríla Prabhupada, a döntés ideje -elhatározni, hogy merre tovább - újra és újra felmerült. Hagyta, hogy tanítványai helyeket és okokat javasoljanak, miért kéne egy adott helyre mennie. Hawaii gyakran került említésre a szép időjárás és a jó gyümölcsök miatt. Meghallgatta a tanítványai véleményét, aztán azt csinálta, amit akart. Egyszer én is megismerkedtem ezzel a folyamattal, és nagyon mókás volt.

Időnként körülutazta a világ összes városát, anélkül, hogy egyáltalán elhagyta volna a nappaliját. Titkára számára a legfontosabb tudnivaló annak ismerete volt, hogy amíg nem kapott utasítást: "küldj táviratot" vagy "mondd meg nekik, hogy küldjenek jegyeket", a dolog csupán Sríla Prabhupada javaslata volt. Ezzel elérte, hogy tanítványai világszerte a templomok kék-fehérre festésével voltak elfoglalva, mivel ezeket tartották Sríla Prabhupada kedvenc színeinek. Persze nem tudhatom biztosan, de olykor úgy gondoltam, Sríla Prabhupada minden Indián kívüli templomot M.A.B. festékbolt szagúnak tartott.

- Srutakirti, te mit gondolsz? - kérdezett. - Szerinted Londonba menjek a Ratha-yatra fesztiválra vagy inkább Hawaiira pihenni?

Már majdnem egy éve Sríla Prabhupada mellett voltam, és tudtam, hogy úgyis azt csinálja majd, amit ő akar. Felvillanyozott, hogy egyáltalán megkérdezi a véleményemet. Ez az egyetlen bátorítás elég volt, hogy kitartson egész életemre.

- Sríla Prabhupada - feleltem gyorsan. - Én a Ratha-yatra fesztiválra mennék Londonba, mert ott olyan sok ember számára lenne jótékony a társulásod.
- Igen, azt hiszem, ez jó megfigyelés - mondta mosolyogva.

Miután mindenkit meghallgatott, Sríla Prabhupada azt mondta:

- Köszönöm a tanácsokat, Londonba megyek a Ratha-yatrára.

Elképesztő fesztivál volt. Persze én csak korlátozott mértékben láthattam, mivel végig Sríla Prabhupada mellett voltam, de kalandosan alakult. Sríla Prabhupada nagyon lelkes volt. Ott volt a Vyasasanaja a Ratha szekéren, mégis úgy döntött, hogy a bhaktákkal sétál. Sríla Prabhupada a szekér előtt sétált, kezeivel a kirtan ütemére tapsolva. Karjait a levegőbe emelve biztatott mindenkit a táncra. Olybá tűnt, mint egy felsőbbrendű bábjátékos. Ahogy felemelte a kezeit, mindenki extatikusan az ég felé nyúlt. Nem kellett hozzá semmiféle tisztulás. Aki mellette volt, áldott boldogságot érzett. Kivéve a rendőröket. Ők a rendezvény felelősét keresték. Le akartak csitítani mindenkit. Elég éles eszűek voltak ahhoz, hogy rájöjjenek, ha Sríla Prabhupadát irányíthatnák, a rakoncátlan tömeg is kontrollálva lenne.

Valamiért azt gondolták, hogy én Ő Isteni Kegyelme "társa" vagyok.

- Meg kell mondania a vezetőjüknek, hogy üljön le - mondta az egyik rendőr. - Túl nagy zavart kelt. Mindenki megvadul, és nem tudjuk irányítani a tömeget.
- Rendben - mondtam neki, de aztán nem csináltam semmit.

Egyértelmű volt, hogy Sríla Prabhupada a fesztivál felelőse. Jól láthatóan extatikus állapotban volt. A rendőrök újra odajöttek hozzám.

- Meg kell mondania neki. Le kell ülnie - mondták határozottan.

Ismét beleegyeztem. A megtorlástól való félelemtől megkopogtattam Sríla Prabhupada vállát, és azt mondtam:

- Prabhupada, a rendőrök azt szeretnék, hogy ülj le. Azt mondják, felfordulást csinálsz a felvonuláson.

Sríla Prabhupada egy pillanatra keresztülnézett rajtam. Aztán gyorsan elfordult, kezei továbbra is a levegőbe emelve. Méltóságteljesen folytatta a sétát, minden lépés alkalmával szökkenve kicsit. Minden jelenlévőnek megengedte, hogy belépjen az ő mennyei világába. Sosem állt meg. Végig sétálta az egész felvonulást. A rendőrök egy idő után feladták. Nem versenyezhettek egy tiszta bhaktával és az Univerzum Urával.

Sríla Prabhupada, amikor azt mondtam neked, hogy oly sok ember számára lenne jótékony a társulásod, fogalmam sem volt a terveidről. Kegyóceánként osztottad kedvességed hullámait minden résztvevő számára. Kérlek, bocsáss meg, amiért aznap megkopogtattam a válladat. Ostobaságom miatt megpróbáltalak elvonni a küldetésedtől. Köszönöm, hogy nem vetted tudomásul számtalan hiányosságomat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése