2015. október 20., kedd

064 - Az ajándék váza

Sríla Prabhupada Uvaca 64
Az ajándék váza
1973. december
ISKCON Los Angeles

Egyszer, amikor Sríla Prabhupada Delhiben volt, az egyik támogatótól kapott egy ezüst vázát. Eredetileg Indira Ghandi számára készült és az ő neve volt belegravírozva. Sríla Prabhupada nagyon örült az ajándéknak, és odaadta, hogy én hozzam a bőröndben, míg meg nem érkezünk Los Angelesbe.

- Itt fogom tartani - mondta Sríla Prabhupada a lakosztályában az íróasztalára mutatva. Megmutattam a bhaktáknak is, akik Sríla Prabhupada szobáit takarították a reggeli sétái alatt.
- Sríla Prabhupada nagyon szereti ezt a vázát - mondtam nekik. - Tegyetek bele szép virágokat.

Minden reggel gyönyörű virág kompozíciót tettek a vázába. Nagyméretű volt, ezért sok virág elfért benne. Egy nap a szokásosnál valamivel hamarabb tértünk vissza a reggeli sétáról. Amint Sríla Prabhupada a szobájába lépett, észrevette, hogy a váza nincs az asztalon.

- Hol van a váza? - kérdezte tőlem.
- Valószínűleg kivitték a konyhába, hogy friss virágokat tegyenek bele - mondtam.

Ekkor már elég dühösnek tűnt, és minden mondattal egyre dühösebb lett.

- Miért? - kérdezte. - Teljesen rendben voltak a benne lévő virágok. Miért kell naponta cserélgetni a virágokat? Miért pazarolnak ennyire? Ki a felelős ezért? Mondd meg nekik, hogy csak akkor cseréljék, ha tönkrementek. Ne vigyenek ki virágot ebből a szobából, amíg el nem hervadtak. Nem szükséges. Csak pazarlás. Hol van a váza? Menj, kerítsd elő azonnal!

Gyorsan kimentem a szobából. Valójában alig vártam, hogy elmehessek. Nem volt kellemes Sríla Prabhupada közelében lenni, amikor kiabált, még akkor sem, ha nem rám irányult. Szerencsére a váza a templom konyhájában volt.

- Jobb, ha mostantól nem cserélitek naponta a virágokat - mondtam a bhaktáknak. - Sríla Prabhupada azt mondta, hogy ez nagyon nem jó így. És bizonyosodjatok meg arról, hogy ez a váza sosem kerül ki a szobájából. - A szobájába való visszatérésem a vázával, melyben gyönyörű új virágcsokor pompázott, nem úgy tűnt, mintha elégedetté tenné őt. Letettem a vázát az asztalára, és a hódolatomat ajánlottam, azt kívánva, bárcsak a padlóra tapaszthatnám a fejem.
- Csak akkor cseréljétek, ha szükséges! - kiáltotta. - Nem kéne ennyi virágot pazarolniuk. Nem kéne ennyi pénzt pazarolniuk azzal, hogy naponta cserélik. Ez a szokásotok itt Amerikában, csak pazaroltok. A ti országotokban ha van valamilyen ruhátok, akkor ha valami fölösleges, akkor ahelyett, hogy eltennétek, ti csak kidobjátok. Ez a folyamat itt Amerikában. Indiában, ha valami megmaradt, akkor elteszik, megvarrják. Ha valami elromlik, ti pénzzel akarjátok megoldani. Így majd jónak tűnik. Valami rosszul sül el, aztán mivel van pénzetek, azzal gyorsan elfeditek, ami történt. Nem az van, hogy nagyon jó képességeitek vannak, hanem mivel van pénzetek, minden jónak tűnik. A pénzzel minden hiányosságotokat takargatni tudjátok.

Sríla Prabhupada gyakran mondogatta:

- Titeket, amerikai fiúkat és lányokat annyi mindennel ellátott Krsna.

Ami akkor nem tűnt még fel nekem, hogy annak az oka, hogy "annyi minden" ott volt, az ő erejének köszönhető, nem annak, hogy mi bármit is tettünk volna. Sríla Prabhupada mindenben, mindenhol Krsnát látta. Ezért időnként megszidott minket, amikor mi pazarlóak voltunk. Olyan nagyon elnéző volt a lelki és az anyagi éretlenségünket illetően.

Sríla Prabhupada, kérlek, bocsásd meg a pazarló szokásaimat. S mindenek előtt, bocsáss meg, hogy annyi időt elvesztegettem az illuzórikus energia szolgálatára. Időnként a leckéidben ránéztél az órádra, és azt mondtad, ezt a pillanatot már soha nem lehet visszahozni, akármennyi pénzetek is van. Én ostobán azt gondoltam: "Ugyan, miért olyan nagy baj az? Örökké létezünk. Mi a veszteség?"

Most, ahogy itt ülök, szívemben az űrrel, mert te már nem vagy itt, már van némi sejtésem arról, milyen értékes volt minden jelenlétedben eltöltött másodperc. Nincs az a pénz, ami visszahozhatna ehhez a szerencsétlen lélekhez. Ismét az Ő Isteni Kegyelmétől való elkülönülés keserédes ízét érzem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése