2016. január 15., péntek

106 - Kobrák Śrīla Prabhupāda lakosztályában

Śrīla Prabhupāda Uvāca 106
Kobrák Śrīla Prabhupāda lakosztályában
1974. október
ISKCON Candrodaya Mandir,
Māyāpur, India

Októberben (Kartik), a māyāpuri bhakták Śrīla Prabhupāda társaságának áldásában részesültek. Indiában ez egy különösen kellemes időszak volt. Śrīla Prabhupāda és kísérete a Mandir második emeletén lakott, mely a legtávolabb esett az úttól. Śrīla Prabhupāda lakrésze két szobából állt, kísérete pedig másik két szobában lakott. Az épület mindkét végén volt egy-egy nagy fürdőhelyiség. Mindegyik fürdő négy zuhanyzóból és négy wc-ből állt.

Egyik délután Śrīla Prabhupāda épp darsanat tartott a nappalijában, én pedig - Ő Isteni Kegyelme tusolását követően - a fürdőjét takarítottam. Látogatása ideje alatt az egész fürdőhelyiséget kizárólag Ő Isteni Kegyelme használta.

Amint elsétáltam a wc fülke mellett, egy hatalmas, hat láb hosszú kobra siklott el mellettem sebesen a fülkébe. Riadtan, amennyire csak remegő testem lehetővé tette, rohantam ki a fürdőből. Nem voltam benne teljesen biztos, miféle kígyót láttam. Nem akartam nagy jelenetet csinálni, megzavarva Śrīla Prabhupāda darsanaját. Késlekedésem ellenére, Kṛṣṇa úgy intézte, hogy az első bhakta, akibe botlottam, Bhavananda Mahārāja volt. Zakatolt a szívem.

- Bhavananda, Bhavananda - mondtam. - Egy kígyó van Prabhupāda fürdőjében. Épp a lábaim mellett ment el, nem sokon múlt, hogy elkerült!

Persze a nyugalom megőrzésére irányuló tervem, miszerint nem keltünk zavart, egyértelműen nem vágott egybe Kṛṣṇa elképzeléseivel, Így Ő Bhavananda Mahārājat is bevonta a drámába. Bhavananda hangosan, csapkodó karokkal rontott be Śrīla Prabhupāda nappalijába.

- OOOHHH! Prabhupāda! - kiáltott fel drámaian. - Kígyó van a fürdődben! Segítségre van szükségünk! Hívjuk Rasaparayanat! - Rasaparayana volt a nagy, erős, templomi "ksatriya". - Gyerünk. Hívjuk Rasaparayanat! - kiáltotta Bhavananda, miközben mi kirohantunk Śrīla Prabhupāda lakrészéből.

Igen hatékonyan vetettünk véget Śrīla Prabhupāda nyugodt darsanajának. Śrīla Prabhupāda és tanítványai elhagyták a szobát, és kimentek a verandára. Néhány bhakta a fürdő felé tartott, hogy felkutassák a kígyót, miközben a többiek a verandán maradtak. Śrīla Prabhupādat mindez cseppet sem zavarta meg, s fel-alá sétálva csendesen japázott.

- Biztos a Gaudiya Math-tól hagyta itt valaki - spekulálta Bhavananda. - Máskülönben hogyan juthatna fel egy kígyó a második emeletre?

A többiek egyet értettek, mondván, képtelenség, hogy egy kígyó megjelenjen a felső szinten anélkül, hogy odatennék. Néhányak szerint ez egy kommunista cselszövés volt. Mivel én csak látogató voltam a szent Māyāpur Dhamaban, nem ismerten a helyi politikai helyzetet. Én arra a következtetésre jutottam, hogy a kígyó pusztán csak megjelent Śrīla Prabhupāda fürdőjében.

Rasaparayana, késsel a kezében lopakodott a fürdőben, hogy megtalálja a kígyót.

- Párokban járnak - mondta. - Szóval ha van itt egy, akkor valószínűleg a párja is a közelben van.

Végül meglátta a hatalmas kígyó testének egy darabját kikandikálni az egyik wc fülke csőhálózatából. Jelentette a verandán lévő bhaktáknak a jó hírt. Bhavananda és a többiek izgatottan kántálták: "Öld meg! Öld meg!"

Śrīla Prabhupāda kint maradt, lágyan japázva a láncán. Nem adott semmiféle utasítást eme dilemma közepette. Rasaparayana éles késével kettévágta a kobra testét.

- Folytatjuk a keresést - mondta eltökélten. - Kell hogy legyen egy másik is.

A bhakták kezdtek ráébredni, hogy a kígyók valószínűleg a csőrendszeren át jutottak fel. Végül mégsem kommunista cselszövés volt. Számos aggasztó perc telt el a másik behatoló után kutatva. Rasaparayana végül rálelt a másikra is, a wc-k mögötti csőhálózatban. Amaz, miután észrevette, hogy felfedezték, gyorsan lesiklott a csöveken át, és sosem láttuk többé.

Miután mindenki lehiggadt, visszamentünk Śrīla Prabhupāda nappalijába.

- Időnként a kígyó küldetése, hogy megöljön egy bizonyos embert - mondta. - S addig nem nyugszanak, míg sikerrel nem járnak. Főleg a kígyó élete vége felé, előfordulhat az is, hogy a kígyó szárnyakat növeszt. Van egy konkrét személy, akit meg akar ölni. A kígyó megöli azt a személyt, majd meghal.

Egyik este Śrīla Prabhupāda egy konkrét hangra hívta fel a figyelmet az éjszaka csendjében.

- Halljátok ezt a hangot? - kérdezte. - Ez a kígyómadár. Jellegzetes hangja van.

Minden bhakta teljesen elcsendesedett, remélve, hogy ismét meghallja. Én egy kissé megijedtem, azon tűnődve, vajon én leszek-e a következő.

Aznap este Śrīla Prabhupāda hálószobájában gyengéden masszíroztam a lábait. A szoba sötét és csendes volt.

- És, mit csináljak, ha itt vagyok és jön a kígyó? - kérdezte nevetve.- Csak egy kígyó lett megölve. Lehetséges, hogy a másik jön, és elkap engem ma éjjel.

Élvezettel idézte fel a többiek aggodalmát. Hangjából megértettem, hogy ő egyáltalán nem zavartatta magát a kígyó miatt. Mondandójára buzdításként így szóltam:

- Nem tudom, Śrīla Prabhupāda.
- Nos, mi nem félünk a kígyómarástól - mondta. - Nem aggódunk emiatt. Ha jön, jön. Mi csak énekeljük a Hare Kṛṣṇát.

Befejeztem szeretett lelki tanítómesterem masszírozását. Békésen lefeküdt az ágyra, félelmektől mentes elméjét a Legfelsőbb Úrra rögzítve. Én azonban idegesen mentem vissza a szobámba, azon töprengve, merre lehet a másik kígyó.

Kedves Śrīla Prabhupādam, te vagy az én hősöm. Te az Úr félelem nélküli tiszta bhaktája vagy. Egyszer, egy māyāpuri reggeli sétán, amikor mindenki az atomháborúval kapcsolatos félelmeit és aggodalmait taglalta, te azt mondtad:

- Ha jön a bomba, felnézünk az égre, és azt mondjuk: "Itt jön Kṛṣṇa."

Kérlek, áldj meg olyan rendíthetetlen hittel, hogy ne féljek az anyagi világtól. A Szent Neveket akarom énekelni, miközben a kígyómadár száll el felettem, arra készülődve, hogy kimérje rám végzetes marását.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése